Výtvarné přípravy
Vedoucí ateliéru:
ak. mal. Aleš Ogoun
Koncepce by měla být specificky zaměřena na
výtvarnou přípravu budoucích restaurátorů nástěnných
maleb. Některé z disciplin jsou zařazeny i do
výtvarné přípravy studentů oboru Restaurování
uměleckých děl na papíře, Restaurování papíru
a knižních vazeb a oboru Restaurování kamene
a souvisejících materiálů.
Hlavním úkolem výtvarné přípravy je zvládnutí
základů realistické kresby a malby včetně ovládnutí
principů jednotlivých výtvarných technik a technologií
jak v oblasti kresby tak malby,. Součástí výuky
je též teoretické i praktické zvládnutí technologie
přípravy podložek a podkladů pro jednotlivé
výtvarné techniky a seznámení se s maximální
škálou možného užití materiálů.
Nedílnou součástí výtvarné přípravy je i výuka schopnosti četby historického výtvarného díla jak z hlediska formálního, tak obsahového a technologického, a v souladu s teoretickými disciplinami cvičení ve schopnostech zařazení konkrétního díla do širšího kontextu uměleckého, technologického a historického (prohlídky konkrétních děl doprovázené komplexní verbální analýzou).
Princip výuky nebrání individuálnímu rozvoji tvůrčích schopností jednotlivců a neměl by omezovat jejich vlastní tvůrčí aktivity. Studium v rámci výtvarné přípravy v prvních třech semestrech je cíleně zaměřeno na prohloubení schopností studentů co nejlépe zvládnout a pochopit zákonitostí kresby a malby jak z hlediska manuální zručnosti, tak i ve vazbě na technické a technologické principy jednotlivých výtvarných disciplin (4. semestr). Stejné nároky jako ve výtvarných disciplínách jsou kladeny na technologii přípravy podložek i podkladů pro jednotlivé techniky, cvičení ve schopnostech volby adekvátních výtvarných prostředků i na etickou a estetickou stránku práce. Průběžně jsou studenti seznamování se základy fotografie se zřetelem na zvládnutí fotodokumentace jak vlastních prací, tak i historických artefaktů s nimiž se v průběhu prvních čtyř semestrů studia setkávají.
1. - 4. semestr / ateliér restaurování a
konzervace nástěnné malby
1. - 4. semestr/ atelier restaurování uměleckých
děl na papíře
1. semestr / ateliér restaurování a konzervace
kamene
1. - 2. semestr / ateliér restaurování a konzervace
papíru
V 1. - 4. semestru povinné večerní kreslení
dvakrát do týdne pro všechny obory
Koncepce výuky v 1. semestru
a) úvodní plenér (14 dní)
- techniky - kresba, malba / uhel, tužka, pero, rákos (tuš) / lavírovaná kresba, akvarel, tempera
- náplň - větší krajinný celek, drobné krajinné a přírodní detaily - stromy, rostliny, kameny, architektura
- cíl - zjištění individuálních schopností
jednotlivých studentů a schopnosti zvládnutí
samostatného koncipování námětu, inspirace
v přírodě pro pochopení tvarosloví , souvislostí,
zákonů kompozice a práce s barvou .
b) základy perspektivní kresby
- techniky - uhel, tužka, pero, příp. lavírovaná kresba (bistr)
- náplň - drobná zátiší s kubickými předměty, architektura, figura vers. architektura
- cíl - zvládnutí principů perspektivy z hlediska pochopení vztahů umístění a postavení jednotlivostí v rámci kompozičního celku, vztah figury a krajinného a architektonického celku, pochopení vztahu plocha a prostor
c) kresba zátiší, cvičení v kompozici, vyjádření materiálů, valérů
- techniky - uhel, tužka, pero, příp. lavírovaná kresba (bistr), tónovaný papír
- náplň - bohatěji koncipovaná zátiší z hlediska tvarové i materiálové rozrůzněnosti jednotlivých prvků
- cíl - zvládnutí kompozice, snaha o pochopení úlohy světla, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromatické škále, pochopení vztahů jednotlivých objektů k celku, strukturace materiálů
d) kresba uhlem či tužkou podle sádrového modelu
- techniky - uhel, tužka, příp. bílá křída, tónovaný papír
- náplň - kresba podle sádrového modelu - fond školy + Muzeum antiky
- cíl - pochopení zákonitostí kresby v lince a stínové modelace, definování hmoty, zachycení charakteru materiálu
e) paměťová cvičení a znalost lebky po stránce výtvarně-anatomické, praktické procvičení znalostí jednotlivých kostí
- techniky - uhel, tužka, rudka, příp. bílá křída
- náplň - kresba reálné lebky, schematická kresba lebky zpaměti, kresba jednotlivých kostí a základního schématu svalstva, praktická cvičení jsou doplněna teoretickými přednáškami odborníka v oboru anatomie
- cíl - procvičení a prohloubení znalostí stavby lidského těla a jeho jednotlivých partií, ujasnění základních zákonitostí motoriky těla, zažití proporčních schémat těla jako celku
f) kresba portrétu podle živého modelu
- techniky - uhel, tužka, příp. bílá křída, rudka, tuš
- náplň - využití znalostí stavby lebky, zachycení tváře a hlavy z různých úhlů pohledu včetně perspektivní zkratky, hlava a drapérie
- cíl - zachycení individuálních charakteristik portrétovaných, zvládnutí stavby hlavy a tváře, stavba hlavy v kontextu s problematikou řasení drapérie, proměny tváře a hlavy v průběhu stárnutí člověka
g) kresba portrétní půlfigury
- techniky - uhel, tužka, příp. bílá křída, rudka, tuš
- náplň - hlava ve vazbě na horní část těla, perspektivní zkratka
- cíl - zachycení individuálních charakteristik portrétovaných, stavba hlavy a tváře, stavba horní části těla v historické i současné drapérii
h) nácvik jednotlivých partií těla - kresba
- techniky - uhel, tužka, příp. bílá křída, rudka, tuš, tónované papíry různého charakteru
- náplň - kresba různými technikami podle a) živého modelu, b) v Muzeu antiky, c) podle dřevěných manekýnů s oblečenou drapérií
- cíl - procvičování znalosti stavby lidského těla a jeho jednotlivých partií, procvičení základních proporčních poměrů stavby těla, výstavba drapérie v souvislosti s figurou
i) pohybovky
- techniky -jakékoli vhodné kresebné anebo malířské materiály
- náplň - skicy zvířat v pohybu, pětiminutové skicy podle modelu
- cíl - nácvik postřehu, rychlosti a vizuální paměti
j) kresba aktu v životní velikosti + malý formát (večerní kreslení)
k) klauzurní práce z portrétní půlfigury - kresba (uhel)
Koncepce výuky ve 2. semestru
a) kresba aktu v životní velikosti, kresba aktu na malý formát, kresba zátiší
- techniky - 1) uhel, 2) tužka, rudka, tuš
- náplň - kresba aktu v životní velikosti kombinovaná s kresbou na menší formáty, kde je možno získané zkušenosti aplikovat formou kresebné zkratky; kresba bohatě strukturovaných zátiší, doplněno v rámci ateliérové práce teoretickými přednáškami odborníka v oboru deskriptivní geometrie
- cíl - praktické využití znalostí ze základů lidské anatomie; praktické využití znalostí z deskriptivní geometrie
b) malba zátiší
- techniky - tempera , akryl
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; bohatě koncipovaná zátiší z hlediska tvarové i materiálové rozrůzněnosti jednotlivých prvků, úloha barevnosti a valérové gradace pozadí
- cíl - zvládnutí kompozice z hlediska koncepčního i barevného, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále, pochopení barevných vztahů jednotlivých objektů k celku, snaha o pochopení úlohy barvy ve světle, stínu , objemu, barevné výstavby prostoru, barvy jako symbolu ,strukturace materiálů
c) malba portrétu
- techniky - tempera příp. akryl; různé druhy podkladů
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; práce s budováním objemu, úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla
- cíl - snaha o pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
d) malba aktu
- techniky - akvarel, tempera, příp. akryl; různé druhy podkladů
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla, práce s objemem
- cíl - zvládnutí kompozice v rámci daného formátu, snaha o pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
e) kresba oblečené figury (různé formáty)
- techniky - 1) uhel, 2) tužka, rudka, tuš: 1) živý model (prostá draperie, současný oděv), 2) oblečený dřevěný manekýn (prostá draperie)
- náplň - kresba figury v životní velikosti kombinovaná s kresbou na menší formáty, kde je možno získané zkušenosti aplikovat formou kresebné zkratky, úloha světla, práce s objemem
- cíl - zvládnutí kompozice v rámci daného formátu, důraz na cítění stavby těla pod oděvem, pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, strukturace materiálů, zvládnutí barevného a valérového kontrastu
f) malba oblečené figury
- techniky - akvarel, tempera, příp. akryl; různé druhy podkladů; 1) živý model, (prostá draperie, současný oděv), 2) oblečený dřevěný manekýn (prostá draperie)
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla, práce s objemem
- cíl - zvládnutí kompozice v rámci daného formátu, důraz na cítění stavby těla pod oděvem, pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, strukturace materiálů, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
g) klauzurní práce z malby portrétu - tempera
Koncepce výuky ve 3. semestru pokračování a rozšíření témat předchozího semestru
a) kresba portrétu a zátiší
- techniky - 1) uhel, 2) tužka, rudka, tuš
- náplň - zachycení individuálních charakteristik portrétovaných, zvládnutí stavby hlavy a tváře, stavba hlavy v kontextu s problematikou řasení draperie, proměny tváře a hlavy v průběhu stárnutí člověka; bohatě koncipovaná zátiší z hlediska tvarové i materiálové rozrůzněnosti jednotlivých prvků
- cíl - praktické využití znalostí ze základů lidské anatomie, zachycení individuálních charakteristik portrétovaných, zvládnutí stavby hlavy a tváře, stavba hlavy v kontextu s problematikou řasení draperie, proměny tváře a hlavy v průběhu stárnutí člověka; zvládnutí kompozice, snaha o pochopení úlohy světla, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromatické škále, pochopení vztahů jednotlivých objektů k celku, strukturace materiálů
b) malba zátiší
- techniky - akvarel, vaječná ,kaseinová tempera, olej; různé druhy podkladů
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; bohatě koncipovaná zátiší z hlediska tvarové i materiálové rozrůzněnosti jednotlivých prvků, úloha barevnosti a valérové gradace pozadí
- cíl - zvládnutí kompozice z hlediska koncepčního i barevného, snaha o pochopení úlohy světla, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále, pochopení vztahů jednotlivých objektů k celku, strukturace materiálů, pochopení funkce prostoru, změny atmosféry vznikající přeskupením stavebních prvků zátiší, změnou pozadí apod.
c) malba portrétu
- techniky - akvarel, tempera nebo vaječná tempera, olej; různé druhy podkladů
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; práce s budováním objemu, úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla,
- cíl - snaha o pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
d) malba aktu
- techniky - akvarel, tempera nebo vaječná tempera, olej; různé druhy podkladů
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla, práce s objemem
- cíl - zvládnutí kompozice v rámci daného formátu, snaha o pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
e) malba oblečené figury
- techniky - akvarel, tempera nebo vaječná tempera, olej; různé druhy podkladů; 1) živý model, (prostá draperie, současný oděv), 2) oblečený dřevěný manekýn (prostá draperie)
- náplň - práce různými technikami na odpovídajících podložkách a podkladech; příprava podkladů; úloha barevnosti a valérové gradace pozadí, úloha světla, práce s objemem
- cíl - zvládnutí kompozice v rámci daného formátu, důraz na cítění stavby těla pod oděvem, pochopení působení světla ve vztahu k barevnosti a modelačním principům, strukturace materiálů, zvládnutí barevného a valérového kontrastu v monochromní i komplexní barevné škále
g) klauzurní práce z malby půlfigury / figury, žloutková tempera
Koncepce výuky ve 4. semestru
a) kopie dekorů a detailů nástěnných maleb
- techniky - různé druhy temper, kvaš, al fresco, secco
- cíl - pochopení úlohy barvy a světla v principu praktické aplikace základních modelačních schemat
b) návrhy vlastních dekorů
- techniky - akvarel, různé druhy temper, kvaš, al fresco, secco
- cíl - kreativní využití zkušeností ze studia kopírování dekorů nástěnných maleb
c) kresba pauz ke sgrafitům a nástěnným malbám
- techniky - uhel
- cíl - pochopení úlohy kresby pro základní rozvržení malby či sgrafita (úloha světla jako primárního modelačního zdroje)
d) procvičování jednotlivých malířských technik cílený k přípravě restaurátorské činnosti
- techniky - akvarel, různé druhy temper, kvaš, al fresco, secco
- náplň - praktická cvičení doplněná o přednášky (příp. praktické ukázky) z historické technologie
- cíl - principy mísení barev
e) simulace retuší
- techniky - akvarel, tempera
- náplň - doplňování chybějících partií v malbě
- cíl - praktická realizace různých druhů retuší (imitativní, neutrální, lokální + kombinace) a cvičení ve schopnostech aplikace různého přístupu k finálnímu výtvarnému řešení optického, estetického a etického ošetření poškozených a chybějících partií v malbě jako celku (vč. volby technologie)
f) velká klauzura - temperové studie fresky
na simulovaném podkladu, kopie fresco a fresco-secco
v materiálu