Konzervace uměleckých děl na papíře
Vedoucí ateliéru:
Ak.mal. Josef Čoban
Výraznou část sbírkových fondů muzeí a galerií, zámeckých sbírek a částečně i archivů České republiky tvoří umělecká díla, jejichž nositelem je papírová podložka. Jedná se o nejrůznější druhy grafických technik, malířských a kresebných projevů, které jsou doplněny kombinovanými technikami. Právě touto oblastí se zabývá nově otevřený obor restaurování a konzervace uměleckých děl na papíru a souvisejících materiálech. Nově konstituovaný obor je oborem interdisciplinárním, vycházejícím z poznatků restaurování papíru a příbuzných podložek a restaurování barevných vrstev vytvářených grafickými, malířskými a kresebnými technikami, které jsou doplněny kombinovanými technikami. V principu se jedná o spojení konzervačních a restaurátorských technologií a technik aplikovaných na papíru a technik a technologií malířských.
Cílem studijního programu je podrobná znalost umělecko-řemeslných dovedností, dějin umění, vybraných oborů přírodních věd a jejich vzájemné propojení. Kromě technických, technologických a uměleckých aspektů je kladen důraz na znalosti zásad mezinárodní a národní památkové péče, muzeologie a galeristiky, příslušné legislativy, ekonomiky oboru a jazyků. Cílem programu je výchova k ateliérovému i terénnímu restaurování. Je snaha vytvořit přirozené vazby konzervátorů uměl. děl na papíře a souvisejících materiálech s technology a experty v oblasti průzkumů a analýz těchto děl. V české republice nejsou zatím žádní specializovaní restaurátoři a konzervátoři těchto děl. Pro realizaci výuky počítáme proto se stážemi zahraničních odborníků, kteří jsou specializováni na určité druhy materiálů, jako např. pauzovací papír apod.
Studium poskytuje výuku v oblastech:
- výtvarné aspekty uměleckých děl a sbírkových předmětů
- praktické i teoretické osvojení malířských, kresebných a grafických technik
- příčiny degradace papíru, pergamenu a souvisejících materiálů
- příčiny poškození barevných vrstev
- konzervační a restaurátorské metody papíru a barevných vrstev
- specifika konzervace barevné vrstvy na papírové podložce
- klimatologickou prevenci a systémy uchovávání archiválií a děl na papíru, pergamenu a souvisejících materiálech
- základy výroby a úpravy papíru a pergamenu
- dějiny knižní malby
- základy dějin umění a pomocných věd historických
- přírodovědné aspekty pigmentů, pojiv, papíroviny a pergamenu
- základy přírodovědných metod průzkumu uměleckých děl a sbírkových předmětů
- konsolidaci barevných vrstev na papírové podložce
- historické malířské techniky a materiály uměleckých děl na papírové podložce a příbuzných materiálech
- konzervační a restaurátorské metody barevných
vrstev na papírové podložce, pergamenu a příbuzných
materiálech
Cílové oblasti studijního oboru:
Restaurování a konzervace:
- volné tvorby všemi grafickými, kresebnými a malířskými technikami na všech druzích papírové podložky a podložkách kombinovaných s papírem,
- děl vytvořených kombinovanou technikou: kolorované grafické listy, kolorované tištěné mapy, koláže, polychromovaná tlačená papírová hmota ("Papiermasche"), šablonová malba na papíru,atd.
- barevné tapety
- z knižní kultury pak dále bibliofilií konce 19. a dále 20. století, individuálně doplněných autorskou kresbou či malbou.