Chemické technologie
Vedoucí katedry:
Ing. Karol Bayer
I. Technologie restaurování a konzervace nástěnné
malby a sgrafita
II. Technologie restaurování a konzervace kamene a
souvisejících materiálů
I. Technologie restaurování a konzervace nástěnné malby a sgrafita
Celkový koncept výuky je zaměřen na důkladné obeznámení studentů s problematikou restaurování z přírodovědného hlediska - složení a vlastnosti materiálů používaných při tvorbě uměleckých děl, problematika jejich koroze; materiály, jejich vlastnosti a technologické postupy používané při konzervování a restaurování se zaměřením na nástěnné malby, sgrafita a historické omítky.
Předmět technologie restaurování zahrnuje následující okruhy:
- materiály používané v umělecké tvorbě (zaměřeno na materiály používané v daném oboru); jejich vlastnosti, zdroje, použití: základy petrologie, umělá anorganická pojiva (vápno, cement, sádra...), pigmenty, organická pojiva (oleje, vosky, bílkoviny...)
- příčiny a mechanismy poškozování památkových objektů
- metody a materiály konzervování a ochrany památkových objektů
- metody přírodovědného průzkumu památkových objektů
Studium předmětu probíhá formou přednášek, praktických cvičení a individuálních konzultací při restaurátorských nebo závěrečných pracích studentů.
Katedra technologie se podílí na restaurátorských pracích školy - při průzkumech, diagnostikování příčin poškození, výběru metod a materiálů restaurátorského zásahu. Při nutnosti přístrojově náročnějších analýz laboratoř spolupracuje s jinými pracovišti v rámci České republiky i v zahraničí - VŠCHT Praha, SÚPP Praha, UAK Wien, PÚ Bratislava, Akademie věd ČR, Výzkumný ústav nerostných surovin Kutná Hora atd. Laboratoř se orientuje především na problematiku průzkumu, diagnostikování příčin poškození a konzervace kamene, nástěnných maleb a historických omítek.
Výuka: přednášky probíhají ve 2. a 3. ročníku
(3.-6. semestr). Ve 4. ročníku (7. semestr) probíhají
ještě jednotlivé, specializované přednášky odborníků
z praxe. Výuka se uskutečňuje formou přednášek i praktických
cvičení v laboratoři. Celkový rozsah činí 167 hodin
přednášek a 87 hodin cvičení.
Klasifikace: 3., 5. a 7. semestr klasifikovaný
zápočet (kz); 4. a 6. semestr zkouška (Zk). Předmět
je součástí státní závěrečné zkoušky (SZZk).
2. ročník
Porézní anorganické materiály:
- základy petrologie a geologie
- úvod do geologie, petrografie a mineralogie
- vulkanické horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci
- sedimentární horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci
- metamorfované horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci - minerální pojiva
- sádra: vlastnosti, modifikace, výroba, použití
- vápno: vlastnosti, výroba, použití
- hydraulická pojiva a cement: vlastnosti, výroba, použití - příčiny a mechanismy poškození a mechanismy koroze porézních anorganických materiálů
- základy klimatologie
- základy mikrobiologie
- základy makromolekulární chemie a syntetické polymery používané v restaurování
- metody konzervace nástěnné malby, sgrafit a historických
omítek z pohledu chemické technologie: principy,
cíle, přehled metod a prostředků , možnosti, rizika
a limity
- čištění
- odsolování
- konsolidace, injektáž
- hydrofobizace
- povrchové úpravy
- pigmenty a barviva:
- úvod, základní pojmy
- rozdělení a vlastnosti jednotlivých pigmentů
- historie použití - přírodní pojiva:
- úvod, základní pojmy
- rozdělení a vlastnosti jednotlivých pojiv
- historie použití - metody a techniky přírodovědného průzkumu památek:
- cíle a zásady průzkumu
- fyzikální, fyzikálně-chemické a chemické metody průzkumu
- diagnostické metody
Specializované bloky přednášek na některé další materiálové skupiny:
- kovy - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- keramika,sklo - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- dřevo - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- obnova stavebních památek
4.ročník
Specializované přednášky domácích i zahraničních odborníků týkající se konkrétních objektů nebo specifického problému. Závěrečná teoretická práce u studentů s technologickým tématem závěrečné práce. Spolupráce na průzkumu a vypracování technologického konceptu restaurování při závěrečné praktické práci.
II. Technologie restaurování a konzervace kamene a souvisejících materiálů
Celkový koncept výuky je zaměřen na důkladné obeznámení studentů s problematikou restaurování z přírodovědného hlediska - složení a vlastnosti materiálů používaných při tvorbě uměleckých děl, problematika jejich koroze; materiály, jejich vlastnosti a technologické postupy používané při konzervování a restaurování se zaměřením na díla z kamene a štuku.
Předmět technologie restaurování zahrnuje následující okruhy:
- materiály používané v umělecké tvorbě (zaměřeno na materiály používané v daném oboru); jejich vlastnosti, zdroje, použití: základy petrologie, umělá anorganická pojiva (vápno, cement, sádra...), pigmenty, organická pojiva (oleje, vosky, bílkoviny...)
- příčiny a mechanismy poškozování památkových objektů
- metody a materiály konzervování a ochrany památkových objektů
- metody přírodovědného průzkumu památkových objektů
Studium předmětu probíhá formou přednášek, praktických
cvičení a individuálních konzultací při restaurátorských
nebo závěrečných pracích studentů.
Katedra technologie se podílí na restaurátorských
pracích školy - při průzkumech, diagnostikování příčin
poškození, výběru metod a materiálů restaurátorského
zásahu. Při nutnosti přístrojově náročnějších analýz
laboratoř spolupracuje s jinými pracovišti v rámci
České republiky i v zahraničí - VŠCHT Praha, SÚPP
Praha, UAK Wien, PÚ Bratislava, Akademie věd ČR, Výzkumný
ústav nerostných surovin Kutná Hora atd. Laboratoř
se orientuje především na problematiku průzkumu, diagnostikování
příčin poškození a konzervace kamene, nástěnných maleb
a historických omítek.
Výuka: přednášky probíhají ve 2. a 3. ročníku
(3.-6. semestr). Ve 4. ročníku (7. semestr) probíhají
ještě jednotlivé, specializované přednášky odborníků
z praxe. Výuka se uskutečňuje formou přednášek i praktických
cvičení v laboratoři. Celkový rozsah činí 167 hodin
přednášek a 87 hodin cvičení.
Klasifikace: 3., 5. a 7. semestr klasifikovaný
zápočet (kz); 4. a 6. semestr zkouška (Zk). Předmět
je součástí státní závěrečné zkoušky (SZZk).
2. ročník
Porézní anorganické materiály:
- základy petrologie a geologie
- úvod do geologie, petrografie a mineralogie
- vulkanické horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci
- sedimentární horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci
- metamorfované horniny - vznik, složení, vlastnosti, nejběžnější zástupci - minerální pojiva
- sádra : vlastnosti, modifikace, výroba, použití
- vápno: vlastnosti, výroba, použití
- hydraulická pojiva a cement: vlastnosti, výroba, použití - příčiny a mechanismy poškození a mechanismy koroze porézních anorganických materiálů
- základy klimatologie
- základy mikrobiologie
- základy makromolekulární chemie a syntetické polymery používané v restaurování
- metody konzervace kamene a štuku z pohledu chemické
technologie: principy, cíle, přehled metod a prostředků
, možnosti, rizika a limity
- čištění
- odsolování
- konsolidace, injektáž
- hydrofobizace
- povrchové úpravy
- pigmenty a barviva:
- úvod, základní pojmy
- rozdělení a vlastnosti jednotlivých pigmentů
- historie použití - přírodní pojiva:
- úvod, základní pojmy
- rozdělení a vlastnosti jednotlivých pojiv
- historie použití - metody a techniky přírodovědného průzkumu památek:
- cíle a zásady průzkumu
- fyzikální, fyzikálně-chemické a chemické metody průzkumu
- diagnostické metody
Specializované bloky přednášek na některé další materiálové skupiny:
- kovy - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- keramika, sklo - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- dřevo - vlastnosti, koroze a možnosti konzervace
- obnova stavebních památek
4.ročník
Specializované přednášky domácích i zahraničních odborníků týkající se konkrétních objektů nebo specifického problému. Závěrečná teoretická práce u studentů s technologickým tématem závěrečné práce. Spolupráce na průzkumu a vypracování technologického konceptu restaurování při závěrečné praktické práci.